Minder onderhoudskosten en een lager brandstofverbruik?

Laat het roetfilter verwijderen!

Heb jij ook problemen met het roetfilter van jouw auto? Word je geconfronteerd met hoge reparatiekosten? Wil jij ook het roetfilter verwijderen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij kunnen de software in het Electronic Control Unit (ECU) aanpassen, zodat het roetfilter uit het voertuig verwijderd wordt zonder dat er foutmeldingen ontstaan.

Roetfilter Werking
Vrijwel alle turbo motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd. Een DPF houdt roetdeeltjes tegen waardoor het milieu wordt gespaard.
De deeltjes die worden afgevangen, afhankelijk van het soort filter, worden ongeveer elke 1.000 km verbrand. Dan start het motormanagement het actieve regeneratieproces. Om het fijnstof te verbranden, zijn er enkele minuten temperaturen nodig van zo’n 600 à 750 graden Celsius. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor extra brandstof tijdens de uitslagslag te injecteren. Regeneren van het roetfilter kost dus altijd brandstof. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperatuur flink stijgen. Deze procedure duurt 5 tot 10 minuten.

Naast actieve regeneratie is er ook passieve regeneratie. Dit vindt plaats tijdens lange ritten. De temperatuur van uitlaatgassen loopt tijdens lange ritten op richting 350 tot 500 graden Celsius en aangezien het roetfilter dichtbij de motor zit, wordt de temperatuur hoog genoeg om de opgevangen roetdeeltjes langzaam maar zeker te verbranden.

Problemen met het roetfilter

Bij korte ritten kan vaak het actieve regeneratieproces niet succesvol worden afgerond. Daarnaast ontstaat er meer roetuitstoot bij een koude motor en raakt het filter hierdoor eerder verzadigd. Omdat het filter bij de korte afstanden ook niet op temperatuur komt, wordt ook de passieve regeneratie niet uitgevoerd en verbranden de roetdeeltjes niet.

Een roetfilter gaat gemiddeld 100.000 km mee. Na verloop van tijd raakt het filter dusdanig verstopt dat het regeneren niet meer werkt. Een roetfilter dat verstopt is, zorgt voor veel tegendruk in de motor met mogelijke motorschade tot het gevolg.

Roetfilter Problemen
Doorrijden met dit probleem is daarom geen optie. De dealer kan het roetfilter proberen schoon te maken door de auto lange tijd in een hoog toerental te laten draaien, maar vaak moet het roetfilter worden vervangen wat ruim 2.000,- euro kost. Het vernieuwen is helaas ook maar een tijdelijke oplossing, omdat ook dit nieuwe filter weer opnieuw zal verstoppen.

Als je blijft doorrijden met een volle roetfilter kan de uitlaat verstopt raken met alle gevolgen van dien. Het verwijderen van het roetfilter is in dit geval de beste oplossing. Het eenvoudig loskoppelen van het filter is niet genoeg. Er blijven dan namelijk fouten in het motormanagement systeem ontstaan die wij voor jou softwarematig kunnen uitschakelen in de DPF. De regeneratie wordt dan niet meer gestart. Dit scheelt niet alleen brandstof, maar het voorkomt ook problemen met roetfilters in de toekomst.

Is dit dan slecht voor het milieu?
Nee, elke moderne dieselauto zit zelfs zonder roetfilter ruim onder de uitstootnorm.

Voordelen door het verwijderen van het roetfilter:

Reparatiekosten voorkomen van boven de 2.000 euro,-

Lagere uitlaatgastemperaturen

Langere levensduur motor

Hogere prestaties (sneller opspoelen van de turbo)

Lager brandstofverbruik

Geen problemen tijdens APK keuring

Wat is de oplossing voor een verstopte roetfilter?


  • Onze software zal het roetfilter regeneratieproces uitschakelen in het motormanagement.
  • Tevens halen wij het roetfilter van jouw auto leeg.
  • We programmeren daarnaast de roetfilterfunctie volledig weg. Hierdoor zullen ook geen foutcodes meer worden gegenereerd vanuit het motormanagement door het verwijderde roetfilter.

Wat kost het uitschakelen van het roetfilter?

De kosten voor het softwarematig verwijderen van het roetfilter bedragen 200,- euro incl. BTW.
De arbeidsuren bedragen 40 euro,- per uur.

Voor het fysiek verwijderen van het roetfilter brengen wij minimaal 3 uur aan arbeidsuren in rekening.

Roetfilter


Opgelet!


Er zijn voldoende aanbieders die je een roetfilter oplossing bieden die alleen de roetfilter foutcode uitschakelt op het dashboard. Het systeem is dan nog steeds actief en werkt foutief en kan zorgen voor grote motorschade.
 Wacht niet tot het te laat is en laat het roetfilter verwijderen!

Formulier voor meer informatie of om een afspraak te maken