Optimale verbranding en minder roetuitstoot?
Laat de EGR uitschakelen!

Geeft het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem van jouw auto ook veel problemen? Heb jij de EGR al meerdere keren laten reinigen of vervangen? De EGR klep raakt vaak vervuilt met uitlaatroet. Veel berijders hebben de EGR klep al meerdere keren laten reinigen of vervangen. De kosten hiervoor zijn makkelijk 500 euro. Na verloop van tijd brandt het storingslampje weer en zijn de problemen weer terug. Wees gerust, wij hebben de oplossing!

 Om de uitstoot van stikstofdioxide te verminderen heeft een auto een EGR klep. Een deel van de uitlaatgassen worden door de EGR opnieuw de motor in geblazen waardoor zowel bij diesel- als bij benzinemotoren de verbrandingstemperatuur lager zal zijn.

Dit lijkt in eerste instantie een goede oplossing om het milieu te sparen, maar een EGR brengt vervelende nadelen met zich mee.
Uitlaatgassen die terug in de motor worden geblazen laten roet achter in de EGR en het inlaatspruitstuk, wat op lange termijn schadelijk kan zijn voor jouw auto. Door een dikke laag roet kan de klep op den duur niet goed meer sluiten. Op momenten dat je veel gas geeft, en de motor dus veel schone zuurstof nodig heeft, worden er dan nog steeds uitlaatgassen de motor in gestuurd. Dit zorgt niet alleen voor een zwarte rookpluim uit de uitlaat, maar dit kan ook leiden tot foutmeldingen in het motormanagement systeem.

De storingen van falende EGR kleppen uiten zich in:

  • Storingslampjes branden op het dashbord
  • Beperkt vermogen
  • Hoog verbruik
  • Stotterende motoren
  • Onregelmatige vermogensopbouw
  • Vervuiling van andere motor-componenten zoals de wervelkleppen van de inlaat

Let op!

Veel garages verwijderen het fysieke EGR systeem volledig zonder aanpassing van het motormanagement. Dit is geen oplossing aangezien de EGR voor het motormanagement nog steeds actief is. Er zal een storing ontstaan op het dashboard en het motormanagement zal de inspuiting blijven aanpassen alsof de EGR nog actief is. Het gevolg is: een inefficiënte verbranding, wat motorschade kan veroorzaken.

Daarnaast zijn er aanbieders die alleen de EGR foutcode functionaliteit deactiveren en die de klep afsluiten met een afdekplaatje. Dit is ook geen oplossing aangezien de EGR functie in het motormanagement nog steeds actief is en de verbranding aanpast, terwijl het systeem fysiek niet meer werkt. Het gevolg is een inefficiënte verbranding die motorschade kan veroorzaken.

De échte oplossing



Wij kunnen in de motorsoftware de EGR functie volledig uitschakelen zodat de EGR klep niet meer wordt aangestuurd en gesloten blijft. Daarnaast zorgt onze software ervoor dat het motormanagement een optimale verbranding blijft leveren. De diagnose functionaliteit voor de EGR wordt ook gedeactiveerd, zodat voor de EGR geen storingslampje meer zal oplichten. De overige diagnose codes voor andere motorfuncties blijven gewoon geactiveerd. Het afsluiten van de klep levert geen probleem op bij de APK keuring.

Wat kost het uitschakelen van de EGR klep?
De kosten voor het uitschakelen van een EGR klep bedragen 200,- euro incl. BTW. De arbeidsuren bedragen 60 euro,- per uur. Bij het uitschakelen van een EGR klep brengen wij minimaal 1,5 uur aan arbeidsuren in rekening.
Let op: een zwaar vervuilde of kapotte klep zal moeten worden vervangen of worden afgedopt om te zorgen dat het systeem daadwerkelijk gesloten is.

Wil jij problemen voorkomen door te veel roetaanslag? Geen dure schoonmaak- en vervangingskosten voor de EGR klep van jouw auto? Wil je daarnaast een efficiëntere verbranding voor jouw auto?
Laat dan nu de EGR klep van uw auto uitschakelen!

Formulier voor meer informatie of om een afspraak te maken